Begge disse filmene er produserte av samme regissør, Nils Gaup. Han er en samisk-

«Veiviseren» ble laget i 1987 og er Nils Gaups debutfilm (3: Kulturnett.no). Den ble spilt inn på Finnmarksvidda og er inspirert av et samisk sagn som har blitt ført videre fra generasjon til generasjon i over tusen år og forteller om en ung veiviser

«Kautokeino-opprøret» ble produsert i 2008 og er basert på en sann hendelse. Konflikten mellom samiske verdier og interesser kom i strid med det norske og alt det det norske representerte, spesielt innenfor religion og levemåte, og endte i et historisk opprør i Kautokeino i 1852 (1: Wikipedia.no). Mathis er stadig beruset og

kona, Elen, får ikke med seg varene hjem fra kroa da han ikke har betalt gjelda si. Dette fører til tvangsslakting av 5 rein, noe som var veldig alvorlig og avgjørende for livskvaliteten på den tida. Videre får vi møte presten Læstadius som taler i kirken om alkoholmisbruk og konsekvensene ved det. Det kan se ut som Mathis får en åpenbaring og fra denne dag kjemper han, kona og brødrene en iherdig kamp for å få stoppet spritsalget i Kautokeino. Folk flest går en lysende framtid i møte unntatt spritselgeren som ikke har noen kunder. Han starter sin egen kamp for å få en slutt på Læstadiushysteriet ved å ansette en strengt religiøs prest med strenge krav for forsamlingen. Etter en episode på kroa blir mennene i familien arrestert for å ha provosert presten. De blir hold bak gitter så lenge at kvinnene ikke klarer å holde reinflokken samlet. Da presten nekter å frigjøre de arresterte mennene kontakter resten av bygda en dansk biskop og ber om hjelp. Etter en kirkepreken frigjør han mennene og avsetter presten til folkets lettelse. Vendepunktet i filmen har akkurat gjort sin framtreden og når mennene vender tilbake til Kautokeino for hevn når filmen sitt klimaks. Selve opprøret begynner og handelsmannen og lensmannen blir myrdet. For ugjerningene blir Aslak og Mons dømt til døden ved halshugging. Elen blir fengslet i sytten år for sin provoserende oppførsel og mangel på respekt mot kirken og for å ha stukket av fra sitt tidligere straffearbeid. Mathis, derimot, unnslipper da han satt fengslet under selve opprøret.
Man kan si at handlingene i filmene på mange måter har samme grunnlag; mindre samiske samfunn som kjemper harde kamper for overlevelse i urettferdige omgivelser. Dette gir filmene særpreg spesielt da regissøren også er samisk. Alikevel må vi

Det er mye som tyder på at sagnene «Veiviseren» er laget på bakgrunn av handler om røvertokter mot samene på 1200-tallet (nfi.no), altså rundt 600 år før opprøret i Kautokeino. Samene på denne tiden som fulgte den førkristne samiske religionen trodde på det overnaturlige. Dersom en ble utvalgt som sjaman kunne man ved å være i transe kommet til et annet virkelighetsnivå hvor man forlot sin egen kropp. Man kunne også ved hjelp av «hjelpeånder» bringe folk ut av dødsriket (karasjok.kommune.no). Dette overnaturlige ser vi ved flere tilfeller igjen i filmen. I en spesiell scene hvor Aigin føler seg folatt i verden kommer overhodet i stammen, Raste, med dype ord om det uendelige fellesskapet som helt klart viser tilbake til 1200-tallet. Han forklarer at man aldri er alene fordi alle er knyttet sammen med usynlige bånd. Det er umulige å rive seg løs fra denne helheten, men man kan glemme båndene og da blir man en tsjude, en person på vei mot selvutslettelse («Kautokeino-opprøret»). Vi ser også tilfeller der dyr som blir opphøyd som noe overmenneskelig og guddommelig.
Vi kan se klare forskjeller på hvordan filmene er oppbygd. Dette er imidlertid ikke så rart da det er elleve år mellom de ble produsert og hvis vi tenker på hvordan teknologien i dag utvikler seg på et særdeles høyt tempo. Det er lett å se at «Veiviseren» holder en en lavere standard enn «Kautokeino-opprøret» både innenfor lyd, redigering, klipping og også skuespillerprestasjoner. Det brukes lite vokale lyder noe som i stor grad erstattes med stemningsmusikk som for øvrig funker rimelig bra. Animasjonen som er brukt i den scena hvor noen menn blir angrepet av en bjørn er derimot ikke særlig mye å skryte av. Den ser ikke ekte ut og beveger seg som en bjørn gjør den heller ikke. Klippingen kan også til tider virke litt amatørmessig da regissøren hopper rett fra et totalbilde til et nærbilde på en merkelig og hakkete måte.
«Kautokeino-opprøret» har selvfølgelig noen moderne og tekniske fordeler, det ble nok for eksempel bukt kameraer under innspillingen som tålte kulda bedre. En ting jeg bet meg spesielt fast i ved denne filmen var at regissøren begynner filmen med et frampek. Vi får se frem i tid, faktisk helt til slutten av filmen når henrettelsen av Aslak og Mons finner sted. Dette gjør at seerne umiddelbart får et innblikk i alvoret og blir spente på hva som egentlig skjer. Med dette ønsker de å se mer.
Jeg vil påstå at Nils Gaup har utviklet seg mye som regissør fra sin første film («Veiviseren») til sin siste film («Kautokeino-opprøret»). Selvfølgelig skal han ikke ha all æren for det når teknologien satte en del begrensningene for debutfilmen, men likevel mener jeg han har forbedret sin egen måte å produsere en film på spesielt når det gjelder å få litt variasjon inn i bildet. Han brukte for eksempel flerspråklige skuespillere i «Kautokeino-oppgjøret» i stedet for bare samer. Det er bare kreativiteten som setter grenser og jeg synes Nils Gaup med sin siste film har hjulpet norsk film til et nytt nivå.
Kildehenvisning
Primærlitteratur
Gaup, Nils 1987: Veiviseren. Filmkameratene.
Gaup, Nils 1993: Hodet over vannet. Filmkameratene.
Gaup, Nils 2008: Kautokeino-opprøret. Sandre Metronome.
Sekundærlitteratur
Nettsider
1: Kulturnett http://www.kulturnett.no/personer/person.jsp?id=T12282002
2: Kulturnett
3: Kulturnett
1: Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Kautokeino-oppr%C3%B8ret
2: Wikipedia
nfi.no http://www.nfi.no/barnunge/filmstudieark/film.html?id=22karasjok.kommune.no: Skoleporten-skoleportal med info om samisk kultur
http://www.karasjok.kommune.no/files/samiskskoleportal/skoleportal/0-web/norsk/12-03sjamanisme.htm
Bilder
Bilde 1: http://gfx.api.no/image-versions/www.vl.no/m/01691/1201519787000_Ny_Gaup_1691788m.jpg
Bilde 2: http://www.nfi.no/barnunge/filmstudieark/bilder/veiviseren.jpg
Bilde 3: http://fag.utdanning.no/files/images/Kautokeino-oppr%C3%B8ret.png
Bilde 4: http://www.begynn.no/VP_Laestadius.jpg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar